Fotrally 2015 på rundbana?

Jo det verkar så. Inte 400-metersbana som banor brukar vara, utan i storleksordningen  300000-metersbana. Det står nämligen på rallyhemsidan att rallyt går mälaren runt, runt, runt.

Jag gillade banan 2014, jag gjorde verkligen det. Banan var kuperad så att olika muskler fick turas om att arbeta, ni som gått baklänges ned för en brant backe vet hur skönt sånt kan vara. En stor del av banan var grus. Så länge gruset håller sig på rätt sida om skorna ger dom små ojämnheterna i underlaget mikromassage som håller fötterna pigga längre. Banan gick till stor del i skog som gav skugga, lä och behöll värmen kvar i luften under nattimmarna. Jag tror att årets bana bidrog till att deltagare på alla nivåer presterade lite bättre än dom kanske hade gjort annars.

Men banan 2014 hade sina problem. På vissa ställen var vägarna så smala och dåliga så att brytbussen (a.k.a sopbilen/likbilen) och toabilen kunde ta sig fram med svårighet, eller i bland inte alls.  Publika transporter var det ont om långa sträckor vilket gjorde det svårt för dom som bröt att ta sig hem. Långa sträckor saknade mobiltäckning vilket försvårade kommunikationen mellan gående och supportteamen och inom tävlingsledningen.

Hur blir det 2015 då? Jag tror att man löser problemen från i år (men skaffar sig säkert några nya). Dessutom är merparten av banan inom en dryg 1 timmes bilfärd från Stockholm vilket kanske kan locka ut fler privata supportteam eller bara ens egna supportrar. All annan logistik för tävlingsledningen blir antagligen också lättare med skiftbyten mm. Jag gissar att fler stora samhällen än tidigare år passeras vilket betyder mer publik, mer uppmärksamhet i lokal press, och därmed kanske fler sponsorer. En kvalificerad gissning är att under lördagen kommer Västerås (ca kl 9:00), Enköping (ca kl 15:00) och Bålstad (ca kl 21:00) passeras och då, när vi alla börjar bli trötta, kommer minsta lilla publik vara ett välkommet energitillskott, och dessutom är vi säkert roligare att titta på när en del börjar blir rätt slitna. Stor underhållning väntar således både promenixare och publik innan vi tidigt på söndag morgon kommer in till Stockholm och Rålis för varvning.

Idag 242 dagar till start, 245 dagar till varvning. Sug på den målbilden.

/Fredrik

Om Forssis

Född 1971, bor i Huddinge och började med löpning på gamla dagar. Ganska snart insåg jag att det jag ville var att veta hur långt kan jag springa, hur länge kan jag hålla på. Efter Fotrally 2013 förstod jag att jag har någon slags talang för uthållighetsidrott och började springa ultralopp. Så började det, och jag vet fortfarande inte hur länge jag kan hålla på.
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar